Terugblik op de afgelopen Schrijversdag – door Nicole Ramsaran
Maart 27, 2021
De Schrijversdag vanuit huis
Ook dit jaar starten de Schrijversdagen vanuit huis vanwege corona. Stiekem vind ik dat soms best fijn. Vanuit mijn luie stoel, pot thee ernaast en een dekbed met kat op schoot een les of een workshop volgen. Zeker als het koud en nat is buiten. De Schrijversacademie weet gelukkig heel goed hoe je een Schrijversdag online regelt. Ik maak me dan ook geen zorgen. Toch kijk ik uit naar het moment dat we allemaal weer worden losgelaten en waarop we elkaar weer persoonlijk kunnen ontmoeten, dat we onder het nuttigen van een broodje elkaar beter leren kennen en elkaar aan een schrift vol inspiratie helpen.Hoe ziet de Schrijversdag er online uit?
Ook deze keer geeft Manon Duintjer de aftrap met een interview van debuterend auteur, voor de Schrijversacademie geen onbekende, Nancy Olthoff. Daarna start de eerste masterclass gevolgd door een lunchbreak. In de middag draait het programma om en starten we met de tweede masterclass. De dag eindigt met het interview met gevestigd auteur Jeroen Windmeijer, wederom door Manon.Uit onderstaande masterclasses mag je er twee kiezen. Dat is best lastig, want ze zijn allemaal erg interessant en de sprekers zijn allemaal zeer ervaren en bevlogen.
- Wat doet een kinderboekenuitgever? Door Thille Dop
- Wat wil de boekhandel? Door Grietje Braaksma
- Wat doet een literair agent? Door Floor Overmars
- Hoe pitch ik mijn verhaal? Door Ruth Bergmans
- Wat doet een uitgever? Door Genevieve Waldmann
- Wat doet een redacteur voor auteurs? Door Ingrid Meurs
- Wat is Storytelling? Door Mieke Bouma
Interview – Nancy Olthoff
In juni 2020 debuteerde Nancy Olthoff, speechschrijver en tekstadviseur, met haar roman De achtbaantester, een verhaal dat zij al enige tijd in haar hart met zich meedroeg. Als speechschrijver weet ze een goed verhaal op papier te zetten voor anderen, maar zelf een roman is toch even andere koek en daarom begon ze aan een opleiding bij de Schrijversacademie. Olthoff windt er geen doekjes omheen. ‘Een boek schrijven om een boek te schrijven? Waarom? Ga dan lekker wandelen of zo.’ Voor het schrijven van een goed verhaal heb je het heilige vuur nodig stelt ze. Wees ook niet bang om te experimenteren en om op je bek te gaan. De feedback die je dan krijgt, daar heb je echt wat aan. Als gouden tip geeft ze mee om niet teveel te luisteren naar je onzekerheden en innerlijke stemmetjes. ‘Fuck de stemmetjes.’Floor Overmars – Wat doet een literair agent?
Overmars werkt als literair agent bij Sebes en Bisseling en is eindredacteur voor de VARAgids. Ze heeft een journalistieke achtergrond en dat merk je meteen. Op een goed gestructureerde manier neemt ze ons mee in de geschiedenis van het vak literair agent, de verschillende activiteiten die de agent voor de auteur uitvoert en wat de voor- en nadelen zijn van het werken met een literair agent. Na deze workshop ben ik geheel op de hoogte van hoe een literair agent de uitgevers benadert en wat hij van de schrijver verwacht. Overmars benadrukt dat het heel belangrijk is dat je goed bij jezelf nagaat waarin jouw boek zich onderscheid van de andere boeken. En geef nooit op wanneer je iets echt heel graag wilt.Ingrid Meurs – Wat doet een redacteur voor auteurs?
Meurs is afgestudeerd in de Algemene Letteren en werkt binnen de literaire begeleiding als redacteur en uitgever. Door haar jarenlange ervaring binnen de literaire wereld kent Meurs alle klappen van de zweep en weet ze ons goed te vertellen wat er komt kijken bij redactie. Een redacteur leest niet alleen mee, maar is ook je sparringpartner en coach. Een goede redacteur geeft je stof tot nadenken. Als bonus geeft Meurs ons ook aanwijzingen over wat er allemaal komt kijken bij het schrijven van je verhaal en waar je allemaal over na moet denken. Als waarschuwing geeft ze ons mee dat de realiteit vaak vreemder is dan fictie. Pas op met toeval.Interview – Jeroen Windmeijer
Windmeijer is antropoloog en schrijver. Hij wordt wel eens de Dan Brown van Nederland genoemd, maar er zit wel degelijk verschil in hun boeken. Daar waar Brown zich vooral richt op de spanning laat Windmeijer de leraar in hem spreken en wil hij zijn lezer naast spanning ook kennis meegeven. Vanuit zijn studie schreef Windmeijer voornamelijk wetenschappelijke teksten. Daar komt veel onderzoek en bronvermelding bij kijken. Toen hij als luchtige tegenhanger een dagboek ging bijhouden kwam voor hem het ‘Eureka-moment’, hij mocht schrijven wat hij wilde en het hoefde niet waargebeurd te zijn. Je mag best ongeloofwaardig zijn, zolang je de lezer maar meeneemt. Maar een parkeerplaats voor de deur op de Keizersgracht te Amsterdam, dat kan echt niet. De basis van het schrijven is dat je er plezier in hebt, ongeacht of je doorbreekt of niet. Je hebt als schrijver ook een portie geluk nodig om er te komen.Borrel
De Schrijversdag vloog weer voorbij en ik heb mijn schrift volgeschreven met nieuwe kennis, tips en tricks. Tijd voor een borrel. De heerlijke reep Tony Chocolonely van de Schrijversacademie die deze week op de deurmat viel heeft de Schrijversdag helaas niet gehaald, daar was hij veel te lekker voor. Napraten met de andere studenten kan prima via Zoom, maar ik merk toch dat zo’n middag achter een laptop voor vierkante oogjes zorgt. Ik heb dan ook het glas geheven met mijn twee kattenkinderen Billy (William Shakespeare) en (Edgar Allan) Poe. Op naar nieuwe verhalen en avonturen.Heb je de Schrijversdag gemist? Of wil je nog een keer deelnemen om die andere leuke masterclasses te volgen? De volgende Schrijversdag is op 5 juni 2021. Hou de website in de gaten voor meer informatie. Ook niet studenten zijn van harte welkom.